Öğrenme- öğretme sürecinden, istenilen verimi elde etmek için, sınıfta düzeni kurmak ve akademik olmayan etkinlikleri en aza indirmek gerekir. Bu da iyi bir sınıf yönetimi ile mümkün olur.
İstenmeyen davranış, başka öğrencileri ders akışı içinde rahatsız eden her davranış olarak kabul edilir. Ayrıca öğrencinin kendisinin veya arkadaşlarının akademik etkinliklerini engelleyen, öğretim amaçlarının dışına çıkaran ve sınıf disipliniyle ve okul disiplinini bozan, karışıklığa yol açan davranışlar olarak da tanımlanmaktadır.
İstenmeyen davranışlar öğretmenin sınıf yönetimi kalitesini düşüren davranışlardır. Bu davranışlar sınıf disiplinini bozar, zaman yönetiminin olumsuzlaşmasına neden olur. Buna göre, sınıfta eğitim-öğretimi engelleyen bütün davranışlar, “istenmeyen ya da olumsuz davranışlar” olarak adlandırılır.
“Umay, her gün derse geç gelmektedir. Ali, sürekli arkadaşlarını şikâyet etmektedir. Ömer, verilen ödevleri yapmamaktadır. Mustafa, sırasında nadiren oturmakta, zamanının büyük bir kısmını kalem açmakla geçirmektedir. Oya, sık sık devamsızlık yapmaktadır. Gül, derste sürekli konuşarak dersi kesmektedir.” Gibi benzeri durumlar sınıf ortamında sıkça karşılaşılan davranış problemleridir. Bu davranışların çoğu hemen hemen bütün sınıflarda öğretmenler tarafından gözlenmektedir. En deneyimli öğretmenler bile sınıflarında istenmeyen öğrenci davranışları ile karşı karşıya kalmaktadır.
Eğitimde istenmeyen davranışların hangi ihtiyaçtan kaynaklandığı iyi belirlenmelidir. Eğer istenmeyen davranış diye tanımlanan davranışın, amacını belirlemeden müdahale edilirse, yeni istenmeyen davranışlara yol açılmış olunabilir.
İstenmeyen davranışlar, öğrencilerin yaş, cinsiyet ve bir dizi psikolojik özellikleri açısından farklılık gösterir. Davranışlar; zamana, mekana ve koşullara göre istendik ya da istenmedik özelliği kazanırlar. İstenmeyen davranışların sıklığı; yaştan yaşa, sosyo-ekonomik düzeye, öğretmenden öğretmene, dersten derse farklılık gösterebilir.
Derslerde sık karşılaşılabilen istenmedik davranışlar aşağıda belirtilmiştir:
*
Kendi aralarında şiddete başvurmaları, kavga etmek
*
Derse devam etmeme ya da derslere geç gelmek
*
Derse hazırlıksız gelmek
*
Sınıfta uygun olmayan yer ve zamanda konuşmak
*
Arkadaşlarına, kendisine veya eşyalarına zarar vermek
*
Ders dışı bir etkinlikle uğraşmak
*
Temizlik ve görgü kurallarına uymamak
*
Sınavlarda kopya çekmek
*
Yerlere çöp atmak
*
Arkadaşlarına küfür ve hakaret etmek
*
Yalan söylemek
*
Arkadaşlarına lakap takmak
*
Ödevlerin teslim zamanı
*
Otoriteye medyan okuma
İstenmeyen davranış, başka öğrencileri ders akışı içinde rahatsız eden her davranış olarak kabul edilir. Ayrıca öğrencinin kendisinin veya arkadaşlarının akademik etkinliklerini engelleyen, öğretim amaçlarının dışına çıkaran ve sınıf disipliniyle ve okul disiplinini bozan, karışıklığa yol açan davranışlar olarak da tanımlanmaktadır.
İstenmeyen davranışlar öğretmenin sınıf yönetimi kalitesini düşüren davranışlardır. Bu davranışlar sınıf disiplinini bozar, zaman yönetiminin olumsuzlaşmasına neden olur. Buna göre, sınıfta eğitim-öğretimi engelleyen bütün davranışlar, “istenmeyen ya da olumsuz davranışlar” olarak adlandırılır.
“Umay, her gün derse geç gelmektedir. Ali, sürekli arkadaşlarını şikâyet etmektedir. Ömer, verilen ödevleri yapmamaktadır. Mustafa, sırasında nadiren oturmakta, zamanının büyük bir kısmını kalem açmakla geçirmektedir. Oya, sık sık devamsızlık yapmaktadır. Gül, derste sürekli konuşarak dersi kesmektedir.” Gibi benzeri durumlar sınıf ortamında sıkça karşılaşılan davranış problemleridir. Bu davranışların çoğu hemen hemen bütün sınıflarda öğretmenler tarafından gözlenmektedir. En deneyimli öğretmenler bile sınıflarında istenmeyen öğrenci davranışları ile karşı karşıya kalmaktadır.
Eğitimde istenmeyen davranışların hangi ihtiyaçtan kaynaklandığı iyi belirlenmelidir. Eğer istenmeyen davranış diye tanımlanan davranışın, amacını belirlemeden müdahale edilirse, yeni istenmeyen davranışlara yol açılmış olunabilir.
İstenmeyen davranışlar, öğrencilerin yaş, cinsiyet ve bir dizi psikolojik özellikleri açısından farklılık gösterir. Davranışlar; zamana, mekana ve koşullara göre istendik ya da istenmedik özelliği kazanırlar. İstenmeyen davranışların sıklığı; yaştan yaşa, sosyo-ekonomik düzeye, öğretmenden öğretmene, dersten derse farklılık gösterebilir.
Derslerde sık karşılaşılabilen istenmedik davranışlar aşağıda belirtilmiştir:
*
Kendi aralarında şiddete başvurmaları, kavga etmek
*
Derse devam etmeme ya da derslere geç gelmek
*
Derse hazırlıksız gelmek
*
Sınıfta uygun olmayan yer ve zamanda konuşmak
*
Arkadaşlarına, kendisine veya eşyalarına zarar vermek
*
Ders dışı bir etkinlikle uğraşmak
*
Temizlik ve görgü kurallarına uymamak
*
Sınavlarda kopya çekmek
*
Yerlere çöp atmak
*
Arkadaşlarına küfür ve hakaret etmek
*
Yalan söylemek
*
Arkadaşlarına lakap takmak
*
Ödevlerin teslim zamanı
*
Otoriteye medyan okuma